מה היא מערכת לניהול תוכן?

פוסט אורח של יהודה נפה מפתח ומקדם אתרים.

מערכות לניהול תוכן, Content Management System הינן האזור התפעולי של אתר האינטרנט ומרבית האתרים ברשת מנוהלים ע"י מערכות אלו. מערכת ניהול התוכן היא מרכיב הכרחי וחשוב שפועל מאחורי הקלעים של אתר האינטרנט ושבלעדיה כל נושא התחזוקה השוטפת של האתר יהיה מסורבל ומייגע.

700X200מערכת לניהול תכנים היא המשרד האחורי של אתר אינטרנט בו ניתן לבצע שינויים באתר כגון:

* עריכת תכנים – הוספה / עריכה / הסרה של תמונות ותוכן טקסטואלי.

* הוספת תכנים חדשים קרי יצירת עמודים חדשים (תוכן מילולי וויזואלי [תמונות, וידאו או סאונד]).

* שינוי מבני של האתר – מיקומים של אלמנטים באתר או שינוי עיצוב.

* מעקב אחר פעילויות הגולשים באתר.

* תזמון משימות כמו עיתוי של פרסום דף חדש.

* הוספה / הסרה / שינוי של קודים הפועלים מאחורי הקלעים כגון הוספת קוד מעקב אחר פעילויות הגולשים.

* ניהול תפריטים – הוספה / עריכה / הסרה של פריטים מהתפריט.

* הוספת מוצר למכירה וניהולו.

* מעקב אחר הזמנות באתר.

* ניהול פרמטרים של קידום האתר במנועי החיפוש.

* ועוד…

המבנה של מערכת ניהול התוכן ע"י בונה / מתכנת האתר קובע למעשה את האפשרויות הגלומות בה והאפשרויות החלקיות, כפי שנראה לעיל הן בלתי מוגבלות והחסם היחידי הוא מגבלות הדמיון של המתכנת ו/או הלקוח ומגבלות הזמן הקצוב לבניית האתר.

אפיון האתר

כאשר אדם או חברה מחליטים על בניית אתר אינטרנט מעורבים בנושא גורמים שונים. ראשית, הלקוח עצמו עם החזון העיצובי והתפעולי שלו. שנית, מעצב האתר הנותן פתרונות גרפיים למבנה האתר והוויזואליות שלו. שלישית האדם או החברה שבונה את האתר ואת מערכת ניהול התוכן. גורמים נוספים שיכולים להיות מעורבים בשלב זה הם מקדם האתר במנועי החיפוש, מנהל התוכן של האתר, מנהל הפרסום המקוון, גורמי אבטחת מידע ועוד (לא מן הנמנע כי אדם אחד יחזיק בכמה תפקידים במקביל).

בגלל המעורבות של כל כך הרבה גורמים בתהליך, האינטרסים המקצועיים, הידע, תחומי המומחיות השונים של כל אחד מהם והשפות השונות בהם הם מדברים, חשוב מאין כמוהו שלב אפיון האתר והתקשורת בין הגורמים. המתכנת מבין לוגיקה וקודים, המעצב מדבר על צבעים ואלמנטים גרפיים, עורך התוכן מעוניין בגישה נוחה לתפעול התכנים ומקדם האתר מתעניין למשל בזמן טעינת הדפים באתר.

בשלב זה ישבו הגורמים המעורבים ויתנו מענה הולם לדרישות התפעוליות של האתר, לנראות שלו לגולשים, לנראות שלו למנועי החיפוש ועוד.

ככל שבשלב מקדים זה יתנו המעורבים מענה מקיף ונוח לתפעול הגורמים שצריכים להיות משולבים באתר בסופו של התהליך, כך יהיה האתר מהודק יותר והעבודה השוטפת עליו תהיה נוחה יותר והכי חשוב שביעות הרצון של הלקוח תגדל.

כיצד בנויה המערכת

אפשר לסווג אתר אינטרנט לשני חלקים עיקריים: האחד, מה שמוצג לגולשים. השני, מה שפועל מאחורי הקלעים.

דפי האינטרנט מורכבים משפות צד לקוח (מה שהגולש רואה באתר) כגון HTML, CSS, JAVA SCRIPT. ומשפות צד שרת כגון PHP ו- NET.

אפשר להגדיר שפות צד הלקוח כמה שמתקבל אצל הגולש בדפדפן ומתורגם על ידו לדף האינטרנט שהגולש רואה.

שפות בצד השרת הן קודים שפועלים ומתקשרים עם השרת ותפקידם בין היתר לשלוף נתונים ממאגרי הנתונים, שליחת מיילים, סנכרון בין מערכת ניהול התוכן לאתר המוצג לגולשים ולידציה (אימות) של נתונים המתקבלים ע"י הגולשים ועוד…

באתרים אשר יש בהם מערכת לניהול תוכן, המערכת מורכבת משילוב של שתי סוגי השפות (לקוח + שרת) כאשר התהליך עובד בראשי פרקים לפי הדוגמה שבאה להדגים שינוי תוכן בדף מסוים באתר: מנהל התוכן של האתר מתחבר למערכת ברישום מאובטח, בוחר בניהול עמודים, בוחר בדף הרצוי, ובעזרת כלי לניהול תוכן (הדומה במראהו ובאפשרויות שבו ל- WORD ) הוא משנה את התוכן ולוחץ על כפתור "שמור". ברגע זה התוכן בדף האמור השתנה.

למנהל התוכן באתר כל התהליך פשוט ונח, אולם מה שהתבצע בדוגמה מאחורי הקלעים היה מורכב בהרבה. כאשר נכנס מנהל התוכן לדף התחברות למערכת ניהול התוכן הדורש ממנו את פרטי ההתחברות, המערכת התחברה למאגר הנתונים של האתר בצורה מאובטחת והצליבה בין הנתונים שהקיש מנהל התוכן לאלו המצויים במאגר הנתונים. כאשר בחר מנהל התוכן בעריכת עמודים ובחר בדף הרצוי, שאבה המערכת ממאגרי הנתונים את המידע הדרוש והציגה אותו בצורה ויזואלית לעורך. בשלב האחרון של ההליך, בו בוצעו השינויים בדף האמור, המערכת שמרה את התוכן החדש ושייכה אותו לשם הדף, כך כאשר הדך יטען מחדש לגולשים, יוצג בו התוכן המעודכן.

אפשרויות ויתרונות של מערכות ניהול התוכן

אפשרי בהחלט לבנות אתר ללא מערכת לניהול התוכן, אולם תחזוקה של אתר שכזה מצריכה הבנה מעמיקה בקוד שממנו בנוי האתר ולמעשה מגבילה את אפשרות ניהול התכנים רק לאנשי קוד.

כאשר בונים אתר אינטרנט, מייעדים להעביר את התחזוקה השוטפת שלו ללקוח או למי מטעמו אשר יהיה אחראי על ניהולו. אם אין בנמצא מערכת לניהול התוכן אזי הלקוח יהיה חייב להבין בקוד של האתר או שההדרכה על איך משנים / מוסיפים תכנים לאתר תהיה ארוכה ומסובכת.

בנייה של אתר עם מערכת ניהול תוכן ייעודית מצריכה יותר שעות בנייה / תכנות וידע מקיף בנושא, אך התמורה המתקבלת בסוף ההליך, נוחות וגמישות השימוש באתר, שווה את ההשקעה.

סוגי מערכות

ישנן סוגים שונים של מערכות לניהול תוכן: מערכות חינמיות ובקוד פתוח, אשר נתונות לשינויי קוד, מערכות שבנויות בהתאמה ללקוח (CUSTUM MADE) ומערכות מורכבות, שנבנות ע"י חברות לבניית אתרים (מערכות גנריות) ומתאימות למספר רב של לקוחות עם אופציות לתבניות ויזואליות מגוונות.

בין מערכות לניהול התוכן המובילות בשוק כיום ניתן למצוא את WordPress, Joomla, Drupal ועוד.

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

אהבת את הפוסט? לוחצים ומשתפים 3>

כתיבת תגובה

Scroll to Top
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש