תמונות ברשת – רשות? למה?

old-83751_640בקבוצה המקצועית שלנו בפייסבוק בתחום המדיה החדשה, ה-Social Media Observer עלה דיון (2010 מני) בנוגע לשימוש בתמונות ברשת (בלוגים, אתרים, הטמעה…). חשבתי שבשל חשיבות העניין כדאי ורצוי לרכז כאן קצת מידע שימושי בנושא שאולי יעשה קצת סדר.

בכתבה על פיקסקאוט הישראלית (נובמבר 2010 וכנראה שעם השתלבות הרשתות הויזואליות כמו אינסטגרם ופינטרסט המצב עוד בהחמרה. מני) שמפתחת טביעת אצבע דיגיטלית העוזרת לבעלי זכויות יוצרים על תמונות לעקוב אחרי פרסומיהן ברשת נכתב השבוע בדה מרקר ש"85% מהתמונות באינטרנט מפרות זכויות יוצרים".

את נושא הקניין הרוחני אני מכיר לעומק עוד מלימודי התואר הראשון שם זכיתי ללמוד 4 סמסטרים בנושא. אך למרות זאת אינני עורך פטנטים או עורך דין ואני לא מתימר להיות, לכן הדברים כאן שהם בגדר המלצה יובאו יחד עם המקור שלהם. במידה ותזדקקו להמלצה לעורך פטנטים / עורך דין אשמח לסייע.

GettyImages העוסקת במכירת תמונות דיגיטליות תבעה לקוח ישראלי (2005) עוד לפני עידן הרשתות החברתיות על שימוש של 26 תמונות באתרים שהוא בונה בלמעלה מחצי מליון שקל. אני בטוח שבמחשבה שניה היה רוכש אותן.

תמונות ברשת מוגנות בחוק זכויות יוצרים ומצריכות מאיתנו התייחסות מבעל זכויות היוצרים על אופן השימוש בתמונה למרות הנגישות הנוחה מאוד אליהן. יש כאלה המאשרים שימוש בציון הצלם ומקור התמונה, אחרים מאשרים קישור לצפיה בתמונה באתר שלהם בלבד, יש המאשרים ללא סייגם. לאור המגוון בשימוש חשוב מאוד לקרוא את תנאי האתר גם אם כתוב עליו בגדול בכותרת שהוא אתר מדיה חברתית לשיתוף. לדוגמא http://photobucket.com מתנים את הצפיה בתמונה לצפיה דרך האתר שלהם.

הנושא כל כך רגיש שהוביל לתיקון לחוק שמאפשר שימוש חופשי בתמונות בבעלות המדינה. שכן טרם לכן נמנעו גולשים משימוש בתמונות אפילו לצרכי הסברה וקידום בשל הבעייתיות.

אז אחרי שהבננו את הבעייתיות, מידע בסיסי, קצת טיפים וקישורים.

מקווה שעזרתי לכם בקבלת ההחלטות ומצפה לראות את היצירות שלכם.

הרשמו לניוזלטר שלנו

אהבת את הפוסט? לוחצים ומשתפים 3>

2 מחשבות על “תמונות ברשת – רשות? למה?”

  1. אני גרפיקאי במקצועי והבעיה עם האתרים החינמיים/חצי חינמים האלו היא שהמבחר שלהם הוא לא מי יודע מה. בפעמים שניסיתי, רק אחת ל-10 ניסיונות מצאתי מה שרציתי, והמסקנה שלי היתה שהזמן שמתבזבז בחיפושים אחרי תמונות באתרים האלו שווה מבחינתי למחיר של תמונה באתר שמסודר ועשיר בתמונות מכל הסוגים.
    בקשר להוא שנתבע ע"י GettyImages אני יכול רק לומר שאם הוא היה מנסה לדבר איתם, מן הסתם זה לא היה מגיע לבית משפט. לי היה תקל איתם פעם, יותר נכון עם אימג'בנק שמייצגת אותם בארץ, והם איימו עליי בתביעה בגלל תמונה אחת שהורדתי מגוגל ושהתברר ששייכת להם. דיבור אחד עם עורך הדין שלהם, העמדת פני תמים, וסגרתי איתם על מחיר שבתכלס השתלם לי מול הרווחים שעשיתי מאותה תמונה בסופו של דבר.

כתיבת תגובה

Scroll to Top
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש