חשבתם פעם על העוצמה שיכולה להיות ללקוח פרטי בכח המיקוח מול ספק במידה והיה יכול לרכוש עשרות או מאות יחידות של אותו מוצר ברכישה אחת? אז לאט לאט קמות יותר ויותר פלטפורמות ברשת שמאפשרות את זה. אתרים שפועלים בטכניקות שונות, בעולם וגם בארץ מסתבר. למעשה מדברים על אפשרות שווי של למעלה ממליארד דולר לחלוצת הטרנד החדש!
חלוצת המהפך בעולם היא Groupon שנוסדה ב-2008. העקרון פשוט, מוצגת עסקה אטרקטיבית במיוחד לפי איזור גאוגרפי. במידה ומספיק אנשים נרשמו לרף המינימום שהוצב לעסקה, העסקה מתבצעת. בתוספת זמינות האינטרנט הקיימת היום במגוון רחב, כולל במכשירים הניידים, יחד עם פתרונות המיקום העסק נראה מבטיח.
ומה בארץ?
גם כאן יש מספר יוזמות מעניינות. האתרים המובילים הם גרופר ויממה. האתר grouper מציע בכל יום עסקה במחיר מוזל ל-24 שעות. הזכיה מותנת במספר האנשים שנרשמו. אם מספיק אנשים יצטרפו לרכישה באותו היום היא תצא לפועל, אם לאו העסקה תבוטל ללא חיוב. תקופת ניצול הרכישה משתנה מעסקה לעסקה. המודל העסקי של האתר בנוי על אחוז מהמכירה כך שנותן השירות לא משלם על השימוש בפלטפורמה וגם העמלה נלקחת רק לאחר המכירה. האתר YE:MA:MA עובד בשיטה דומה גם מבחינת מודל ההכנסות, כך גם BaliGam ו-BigDeal. האחרון הגדיל לעשות ואפשר פונקציה של חבר מביא חבר שנותנת זיכוי בקניה הראשונה של החברים שהגיעו דרכך. הנתונים מגיעים מהמידע שמצאתי בכל אתר וקצת היה קשה לי להבין את גובה האחוז הנלקח מכל עסקה על ידי האתר. האתר groupit לעומתם עובד בצורה קצת שונה. האתר מאפשר ליצור קהילת רכישה בין אנשים בעלי תחומי עניין משותפים המחפשים לבצע עסקאות סביב מוצרים ושירותים. ניתן לבצע חיפוש בקהילות ולפתוח תחומים חדשים. המו"מ מול נותן השירות מתבצע מול מי שפתח את הקהילה ולא מול מנהלי האתר. BUY2 חברה בת של נטקס וקשת, האתר יושק בעתיד הקרוב.
האם יש מקום לעסקים קטנים או לאיזורי פריפריה?
כדאי להירשם או שמוקדם מדי להתרגש? בפוסט שפורסם ב-Mashable דנו בדיוק בנושא הזה. הפוסט נוגע במספר נקודות ואביא את עיקרן. אם העסק שלך הוא עסק שמתאים לבוא במגע עם קהל יעד המאמץ טכנולוגיות חדשיות וער לכל הנושא הטכנולוגי שימוש בכלים כאלה כבר עכשיו יוכל למצב אתכם שחדשניים. נקודה נוספת היא שימוש בפלטפורמות האלה כתגמול ללקוחות קיימים וותיקים. מעין מועדון לקוחות. יצאת במבצע, שתף אותם בכלי התקשורת שלך איתם. הם יפזרו את השמועה. הם הרוויחו ואתה הרווחת. בשורה התחתונה זה מאוד תלוי באופי של העסק. אם אתם סוג של עסק שקהל היעד והשימוש משרת בברור את מטרות העסק אז יהיה כדאי להיות מהראשונים שמתמשים בכדי ליצור יתרון. אם אתם גבוליים, יש עוד זמן לחשוב, אנחנו רק בתחילת הגל.
חידושים בתחום?
אז כבר עכשיו מדברים על הדבר הבא לדבר הבא. בפוסט שפורסם ב-mashable נכתב אודות יוזמה של האתר גרופאון ליצירת "חנויות גרופאון" Groupon Adds Self-Serve Deal Platform, Says It’s the Future. אז על מה מדובר? במבנה דומה לעמודי האוהדים בפייסבוק יוכלו עסקים מקומיים להקים דף ולצרף אליו חברים עם כתובת ייעודית (כתובתו תתחיל ב-“groupon.com/merchants/”) באמצעותו יוכלו הגולשים לראות את המבצעים שיפורסמו על ידי העסק עצמו. יישום זה אמור לפתור את רשימת ההמתנה הארוכה שיש לעסקים בכל איזור גאוגרפי לשימוש באתר קבוצות הרכישה הפופולארי (1 מ-7 מצליח להיכנס…). היישום כרגע בהרצה על ידי מספר עסקים בודדים. בגופאון מתארים את הפלטפורמה כ"העתיד של גרופאון" ולי זה מזכיר קצת את גרופאיט הישראלית (ראו למעלה – ומה בארץ?).
אז אם זה הדבר הגדול הבא, רק הזמן יגיד את שלו.