מהו מיתוג ועיצוב תדמית?

פוסט אורח של הארט דיירקטור יניב זגורי.

מותג= מוצר+תג (באנגלית שם מסחרי = branding)

מיתוג עסקי הוא חלק מתהליך השיווק של עסק, מוצר או שירות. בתהליך המיתוג מעצבים את הסמלים החיצוניים המאפיינים עסק מוצר או שירות ומבדלים אותו. מיתוג עסקי כולל בתוכו את השם של העסק, עיצוב לוגו, הסלוגן, צבעים ופונטים כל אלה יחד יוצרים קו עיצובי.

מטרת המיתוג

מטרת המיתוג העסקי היא יצירת שפה גרפית פרטית לעסק אשר תייחד ותבדל אותו משאר האחרים והמתחרים בתחום. המיתוג צריך להיות קליט ולדבר אל קהל היעד אותו העסק רוצה למשוך.

מיתוג עסקי נכון יגרום לקהל היעד להתחבר למוצר או לשירות של העסק ולהעדיף אותו על פני אחרים.
מותג חזק יהפוך להיות חלק מהתדמית האישית של לקוח שיבחר בו; הערכים שהמותג משדר כגון: רעננות, שובבות, יוקרה, אמינות, חדשנות – ישתלבו בתדמית הלקוח וישקפו את ייחודיותו. המיתוג ילווה את העסק בכל מוצרי הדפוס ואתר האינטרנט.

מדוע עסק קטן או בינוני צריך מיתוג?

בימינו כשהפרסום נמצא בכל פינה והחברות המובילות במשק משתמשות בפרסום ככלי נשק לצייד לקוחות, הלקוחות הפכו להיות מביני דבר בפרסום.
ישנו מסר סמוי שככל שהפרסום והמיתוג מושקעים, יפים ומשדרים איכות כך המוצר והשירות טובים יותר.

זהו תהליך שנבנה במוחו של הלקוח ולכן אם עד לפני עשור עסק קטן שהיה לו מוצר או שירות טובים יכול היה להסתפק בהדפסת פלייר במדפסת הביתית ולתת לילד של השכן לעצב לו לוגו או ללכת לבית דפוס זול ולעשות לוגו בחטף מבלי להשקיע מחשבה וניתוח של קהל היעד הצליח ליצור חוג לקוחות, היום זה כבר לא יעבוד!

לקוח שרוצה לקנות מוצר טוב יתייחס גם למוצרי הפרסום של אותו מוצר, מוצרי הפרסום צריכים לשדר לו חלק מהמאפיינים האיכותיים והחיוביים שיש במוצר.

מיתוג עסקי חזק ישאיר את בית העסק בתודעת הקונה לאורך זמן, יעביר מסר חיובי, וייחרט בזיכרון הלקוח. לכן, כאשר אנו באים למתג בית עסק, נשים דגש על הייחודיות של העסק ומוצריו ועל הערכים החיוביים שהוא מבטא.
תהליך המיתוג:

קונספט פרסומי=רעיון שבא לידי ביטוי בפרסום

בכדי לבנות מיתוג עסקי נכון יש צורך בבניית קונספט שיתאים לעסק. כאשר בונים קונספט לעסק צריך לקחת בחשבון מיהו קהל היעד הספציפי אליו העסק רוצה לפנות.
לדוגמא: עסק של מכשירי חשמל עם מותגי יוקרה פונה בדרך כלל לקהל יעד אמיד יותר ולכן העיצוב הגרפי ומוצרי הפרסום יהיו כאלה שידברו לקהל היעד הזה.

לכל קהל יעד ישנה שפה אחרת המדברת אליו ולכן יש צורך להתאים את המיתוג לקהל היעד כדי לגרום לו להגיע, לכל פרסום ישנה מטרה שונה ויש צורך לבנות קונספט מתאים באופן אישי עבור כל עסק. לדוגמא: קונדיטוריה שאופה עוגות מעוצבות אישית לאירועים כגון: ימי הולדת, חתונות, בר מצוות וכו` הפניה לקהל היעד שלה יהיה שונה לחלוטין מקונדטוריה שאופה עוגות ועוגיות לבתי קפה וכנסים ואירועים. הקונספט והמיתוג של שתי הקונדטוריות יראה אחרת בכדי להפעיל את קהל היעד ולגרום לו להפוך להיות הלקוח הבא.

אחת הבעיות של עסק קטן או בינוני היא שלא פעם הוא "נופל בן הכיסאות" מכיוון שמחד אין לו מספיק תקציב לעבוד עם משרד פרסום ומצד שני, הגרפיקאים שיושבים בבתי דפוס אינם מבינים במיתוג עסק וגם אם עצבו גרפיקה יפה עבורו אין בה את החשיבה השיווקית והפרסומית אשר יגרמו ללקוחות להגיע אל העסק.

לכן מי שיכול לתת מענה ללקוחות קטנים ובינוניים עם תקציב נמוך יחסית אך לעשות את העבודה בצורה מדויקת ונכונה הוא סטודיו לעיצוב גרפי שמתמחה במיתוג עסקי עם חשיבה שיווקית.

כשאתם באים לבחור את הסטודיו שימתג לכם את העסק בדקו מספר דברים:

 

  1. כמה שנות ניסיון יש למי שאתם עובדים מולו בסטודיו (לפעמים לבעל הסטודיו ניסיון נכבד אך לעובד שמולו אתם עובדים יש רק ניסיון של שנה בדיוק למעצב הגרפי מבית הדפוס).
  2. כמה שנים הסטודיו קיים ומי הם לקוחותיו.
  3. בקשו לראות עבודות, לא על המחשב אלה עבודות פיסית כאלה שאתם יכולים לראות, לגעת לבדוק איכות.
  4. בקשו לראות עבודות מיתוג ואת המוצרים הנלויום דהיינו שם, לוגו, סלוגן נוצר בסטודיו וגם המוצרים הנלווים שהופקו בו (כרטיס ביקור, ברושור, פולדר, עיצוב אתרי אינטרנט).
  5. וודאו כי אתם עובדים באופן קבוע עם אותו מעצב כך שלא תועברו כל פעם להמשך עבודה עם מעצב אחר.
  6. אל תתביישו לבקש המלצות או טלפון של ממליצים במידת הצורך.

[box] מילה ממני: יניב חבר ומלבד העובדה שהוא איש מוכשר מאוד! הוא עושה את הדברים מהלב… רק רציתי שתדעו. בנוסף לזהות העסקית יש משקל גבוה בעידן בו הזהות העסקית שלנו נגזרת ממה שאנשים מצאו או לא מצאו עלינו ברשת. ועוד פרט קטן 🙂 יניב זגורי זוכה תחרות איגוד המעצבים הגרפיים בישראל בשיתוף עמותת אור ירוק 2012. מני[/box]

יניב זגורי הוא הבעלים של Branding Clinic ומשמש בתפקידי ארט בתעשיה זמן רב.

 

 

 

 

 

[author] [author_info]יניב זגורי: מומחה לגמגום וממציא שפה. את עבודת הקודש של יניב אנו מדמים לעבודתו של פלסטיקאי מומחה אשר "מרים, מותח ומשפץ" בקפידה מותגים אשר עברו תאונה ומגיעים אליו לתיקון קטן או אוברול כללי. עיצוב, בניית שפה אחידה ונקייה וקריאטיביות למותג מהווים עבור יניב דרך חיים אשר אינה ניתנת לפשרה.[/author_info] [/author]

הרשמו לניוזלטר שלנו

אהבת את הפוסט? לוחצים ומשתפים 3>

כתיבת תגובה

Scroll to Top
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש