חדשנות ויצירתיות זה לא הכי חשוב

החשיפה המשמעותית ביותר שלי למונח חדשנות הייתה ב-2005 כשקיבלתי את תפקיד החדרת וניהול תחום מוצרי ה-Labels של חברת 3M בישראל. למרות ההיכרות עם המושג מלימודי הניהול והשיווק בתואר הראשון והשני לא באמת הבנתי אותו לעומק. המשמעות העמוקה שמעניקה 3M לחדשנות נותנת פרספקטיבה חדשה כשרואים את זה חי ונושם. [עדכון: 8/12/15]

אחוז התקציב לפיתוח, שיתופי פעולה עם תוכניות שונות שמכניסות רעיונות ודם חדש למערכת (כמו זו לדוגמא 3M Innovation Award YouTube Contest). חברת 3M שנים הצהירה ש-1/3 מהמכירות השנתיות שלה מבוסס על מוצרים חדשים! 15% מזמנו יכול עובד לפתח מיזמים בצורה עצמאית. עם זאת אחד המהלכים שנזקפו לזכותו של מנכ"ל 3M הנכנס בשנת 2000 (ג'יימס מקנרניי מ-GE) הייתה הטמעה של מערכת התייעלות Six Sigma, המטרה הייתה הורדת ייצור מוצרים פגומים ותקלות לאחוז מאוד נמוך, מאוד דומה לתוכניות ניהול איכות שונות (ISO 9000, TQM).

בסיום תפקידו לאחר תקופה של 4.5 שנים נכנסה החברה למצב בו הייתה צריכה לבחון את השפעת התיעלותה על החדשנות שהייתה לה לדגל במהלך השנים (At 3M, A Struggle Between Efficiency And Creativity). ב-2007 ירד אחוז המוצרים החדשים ממחזור המכירות ל-1/4… 3M צנחה בדירוג של BCG ממקום ראשון בשנת 2000 למקום 7… האם יחס ההמרה הזה נכון לכל חברה?

המומחה לחדשנות צ'רלס לידביטר מציג את האני מאמין שלו בנושא. צ'רלס מדבר על העידן הנוכחי בו יש אפשרות לשתף את משתמש הקצה או הלקוח בפיתוח המוצרים החדשים דרך הפלטפורמות הדיגיטליות… ממליץ לצפות בהרצאה שלו ב-TED

אז מה עושים? Innovation is Not Creativity, זו הכותרת שנתן לפוסט שלו ויג'יי גובינדרג'ן פרופ' לניהול בינלאומי ומומחה לחדשנות בבלוג של Harvared Business Review אותו כתב לפני חודש. האומנם חדשנות אינה יצירתיות? מה ההבדל? לדבריו יצירתיות היא הגיית הרעיון וחדשנות היא הבאתו לכדי ביצוע. המכפלה של היצירתיות והביצוע נותנת את רמת החדשנות בארגון. ויג'יי ועמיתו כריס טרימבל שכתבו יחד את הספר The Other Side of Innovation: Solving the Execution Challenge סקרו מדגם של אלפי מנהלים מה-Fortune 500 לגבי עמדתם באשר לרמת פיתוח רעיונות בארגון שלהם לעומת הפיכתם למסחריים. המנהלים דרגו מ-1 עד 10 את יכולת פיתוח הרעיונות בערך 6 לעומת היכולת להפוך אותם למסחריים בערך 1… ויג'יי מראה שמאמץ להעלות את רמת פיתוח הרעיונות יהיה הרבה פחות משמעותי ממאמץ להעלות את ההבאה לביצוע.

קיבולת החדשנות =6=6X1

קיבולת החדשנות עם מאמץ להעלאת היצירתיות =8=8X1

קיבולת החדשנות עם מאמץ להעלאת ההבאה לביצוע =18=6X3

באקונומיסט מציין ויג'יי שיתר על כן, חברות שקשה להן להגביר את המאמץ להבאה לכדי ביצוע פשוט קונות כאלה שעשו את זה. בארץ קוראים לזה הנפקה… לסיכום: צריך להיות איכותי ויעיל אבל לא פחות חשוב להיות חדשני ומסחרי.

3M Innovation Award YouTube Contest

הרשמו לניוזלטר שלנו

אהבת את הפוסט? לוחצים ומשתפים 3>

4 מחשבות על “חדשנות ויצירתיות זה לא הכי חשוב”

  1. הנחת על השולחן הבחנה חשובה לכל מי שעוסק בפן העסקי של חדשנות ויצירתית:
    יצירתיות עוסקת בהבאת הרעיון – "יש מאין".
    חדשנות, לעומתה, עוסקת ונמדדת ברמת "המיסחור" של הרעיון.

    וכמו שציינת: רעיון "בינוני" שמצליח להתממש שווה הרבה יותר מרעיון "מבריק" אשר אינו מצליח להגיע לשוק או לייצר בו ערך מספק.

    ולכן, נדרשים בארגון שני צירי מאמץ, אותם יש לנהל בנפרד ובמקביל:
    האחד- ליצירת רעיונות חדשים. לצורך זה נדרשים כשרון, כלים ומיומנויות ספציפיות.
    השני – למינוף הרעיונות והפיכתם לבעלי ערך עסקי / ארגוני. זו מומחיות שונה לחלוטין.

  2. הי מני, אהבתי את המאמר- הצלחת להשאיר אותי קצת יותר מ5 שורות שזה בכלל משהו!.
    טוב לגופו של עניין אני מסכימה אם המונחים שנאמרו הם עושים קצת סדר בכול עולם המושגים שגם כך כל אחד מפרש אותם בדרך שלו בשוק שלו ובשפה שלו.
    הנקודה שלי היא רעיונות הם כולו הזרעים שאיתם אפשר להצמיח אוכל , אושר, נחת….
    it is up to us to seed it in the proper ground with the proper managment
    אז קרא לזה חדשנות היא הדרך להוביל יצירתיות… שרבים המקרים שאחד יכול לחיות בלי השני. שניהם צריכים לקרות על מנת ללמנף את עקרון פריצת הדרך.

כתיבת תגובה

Scroll to Top
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש